Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027
W województwie wielkopolskim wydzielono pulę środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Europejskiego Funduszu Społecznego+ (EFS+).na potrzeby wsparcia wielofunduszowych LSR.
CEL LSR:
CEL 1. EDUKACJA I AKTYWIZACJA MIESZKAŃCÓW NA RZECZ WSPIERANIA ROZWOJU LOKALNEGO
Opis celu:
Cel został zdefiniowany na etapie diagnozy w oparciu o konsultacje społeczne oraz wynikającej z nich analizy SWOT. Główne deficyty w obszarze strefy edukacyjno-aktywizacyjnej to niewystarczająca oferta edukacyjna zajęć pozaszkolnych dedykowanych dzieciom i młodzieży zakładających realizację zajęć ogólnorozwojowych i profilowanych (rozwój zainteresowań) oraz wykluczenie społeczne części osób zwłaszcza starszych
i nieaktywnych zawodowo. Działania w obrębie przedmiotowego celu mają posłużyć jako narzędzie naprawcze i z jednej strony poprzez rozwój oferty zajęć dodatkowych dać możliwość na rozwój umiejętności i wykorzystanie predyspozycji poszczególnych grup docelowych, a z drugiej strony stymulować większą integrację społeczności lokalnej. Realizacja celu pozwoli na:
- umożliwienie młodzieży na lepszy start w samodzielność i dorosłe życie i stworzy platformę lepszych perspektyw na przyszłość,
- wzrost integracji i aktywności osób wykluczonym lub zagrożonych wykluczeniem oraz wpłynie na wzrost poczucia bycia potrzebnych, co przyczyni się do osiągnięcia wartości dodanej w postaci samosatysfakcji i użyteczności społecznej.
Związek celu oraz przedsięwzięć ze SWOT:
Silne strony: zgodnie ze wskazaniami ankietowanych do atutów/silnych stron należy zaliczyć infrastrukturę edukacyjną, tj. rozbudowaną sieć szkolną oraz edukację wczesnoszkolną. Jednocześnie potencjałem obszaru jest rosnące zaangażowanie społeczne, wzmocnienie i rozwój organizacji pozarządowych, wśród których prym wiodą OSP oraz koła gospodyń wiejskich, z licznym udziałem seniorów.
Słabe strony to brak wystarczającego wsparcia i funkcjonowania klubów młodzieżowych, świetlic środowiskowych, świetlic młodzieżowych w tym organizujących zajęcia socjoterapeutyczne. Pomimo dobrze rozwiniętej sieci szkolnej oferta zajęć pozalekcyjnych (dodatkowych, pozaszkolnych) jest niewystarczająca, w szczególności w zakresie ekologii, dziedzictwa regionalnego, zdrowia, profilaktyki uzależnień, orientacji zawodowej, nauki (w tym języków obcych).
Mimo iż, aktywność mieszkańców jest na wysokim poziomie, część społeczności lokalnej, w szczególności osoby samotne i w podeszłym wieku motoryczne (zwłaszcza kobiety, jako osoby statystycznie żyjące dłużej), często cierpiące na choroby chroniczne i dysfunkcje nie mają zapewnionych odpowiednich usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania.
Szansą jest rozbudowa oferty sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej w zakresie samych zajęć czy organizacji czasu dla dzieci i młodzieży, z drugiej strony inicjacja działań wspierających aktywizację i integrację społeczną. Dla tego rodzaju działań szansą jest możliwość pozyskania wsparcia takich działań ze środków zewnętrznych.
Zagrożenia: Ogólnie występuje tendencja tzw. „starzenia się społeczeństwa”, co w kontekście ciągłych i coraz szybszych zmian, zwłaszcza technologicznych, stawia osoby te w gorszej sytuacji te osoby, zwłaszcza kobiety jako osoby mniej aktywne zawodowo oraz w większym stopniu zagrożone bezrobociem. Seniorzy, a zwłaszcza seniorki mają coraz większe potrzeby bytowo-opiekuńcze. W przypadku braku lub ograniczonej wielkości środków na inwestycje w najbliższej perspektywie takie działania nie będą wspierane.
CELE SZCZEGÓŁOWE FE DLA WIELKOPOLSKI 2023-2027
EFS+.CP4.L - Wspieranie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci CP5 - Europa bliższa obywatelom dzięki wspieraniu zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju wszystkich rodzajów terytoriów oraz inicjatyw lokalnych
EFS+.CP4.F - Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Opis korelacji na poziomie przedsięwzięć w LSR „Długosz Królewski"
Korelacja występuje głównie na szeroko rozumianej płaszczyźnie włączenia społecznego i rozwoju lokalnego w zakresie rozwoju integracji społecznej, inicjatyw oddolnych i działań edukacyjnych poprzez realizację przedsięwzięć:
1.1. INTEGRACJA LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI W TYM OSÓB I GRUP W NIEKORZYSTNEJ SYTUACJI
- Wskaźnik rezultatu W.1.1 PROG-FEW4l-R1 - Liczba gmin, które zostały objęte inicjatywą w zakresie aktywizacji społeczności
na rzecz rozwoju lokalnego (3 gminy)
- Wsakźnik produktu P.1.1. PROG-FEW4I-P1Liczba inicjatyw w zakresie aktywizacji społeczności na rzecz rozwoju lokalnego
Prowadzenie zajęć oraz innych działań z zakresu integracji społeczności lokalnej, ze szczególnym uwzględnienie grup w niekorzystnej sytuacji, m.in.
osób starszych czy kobiet przyczyni się do wzrostu aktywnośći ww. grup społecznych oraz zmniejszenie ich wykluczenia
1.2. PODNIESIENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA I ROZWIJANIA UMIEJĘTNOŚCI PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ NA TERENIE LGD
- Wskaźnik rezultatu W.1.2 WLWK-PLFCR01 - Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu (100 uczniów)
- Wskaźnik produktu P.1.1 WLWK-PLFCO07 Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Realizacja działań związanych z działaniami mającymi na celu podniesienie jakości kształcenia i rozwijanie umiejętności przez dzieci i młodzież poprzez
wprowadzenie nowych zajęć dodatkowych/pozalekcyjnych, a tym samym poprawy oferty edukacyjnej w placówkach edukacyjnych na obszarze LGD
(na terenie woj. Wielkopolskiego).
BUDŻET DLA EFS+ :
WDRAŻANIE LSR = 478 000 EUR
ZARZĄDZANIE LSR = 119 500 EUR
OGÓŁEM = 597 500 EUR
Budżet(w EUR) |
Przedsięwzięcia w ramach C.1 EDUKACJA I AKTYWIZACJA MIESZKAŃCÓW NA RZECZ WSPIERANIA ROZWOJU LOKALNEGO | grupy docelowe | sposób realizacji (konkurs, projekt grantowy, operacja własna, animacja itp.) | |
298 750 |
P.1.1. INTEGRACJA LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI W TYM OSÓB I GRUP W NIEKORZYSTNEJ SYTUACJI
|
Społeczności lokalne, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, kobiety, organizacje pozarządowe | Konkurs | |
179 250 |
P.1.2 PODNIESIENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA I ROZWIJANIA UMIEJĘTNOŚCI PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ NA TERENIE LGD
|
Dzieci i młodzież do 25 roku życia, , jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe |
Konkurs |
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie